Leden 2007

Moderní umělecké směry

28. ledna 2007 v 14:55 | Ashley |  Referáty
Moderní umělecké směry první poloviny dvacátého století:
Futurismus, Kubismus, Dadaismus, Kubofuturismus, Surrealismus a Expresionismus

Aneta Langerová - Voda živá

26. ledna 2007 v 21:49 | Liz |  texty
VODA ŽIVÁ

Aneta Langerová

Když končí se den a usne má zem,
pak na malou chvíli
Vrací se zpět můj niterní svět,
co osud tvůj sdílí
Do všech světových stran,
do všech koutů co znám volám

Když přichází noc,
tak cítím jak moc,
tvé světlo mi schází
Promítne krátce svůj stín
někde v dálce,
tvá duše se ztrácí
Zdá se nezbylo nic,
jenže čím dál tím víc

Ve mně navždy zůstává
Tvoje voda živá
Uvnitř odpočívá
Čistá a důvěřivá

Ve mně navždy zůstává
Tvoje voda živá
Tiše odplouvá
Čistá a důvěřivá

Když končí se den a usne má zem,
nevnímám čas
Vrací se zpět můj niterní svět
snad probudí nás
Zdá se nezbylo nic,
jenže čím dál tím víc

Ve mně navždy zůstává
Tvoje voda živá
Uvnitř odpočívá
Čistá a důvěřivá

Ve mně navždy zůstává
Tvoje voda živá
Tiše odplouvá
Čistá a důvěřivá

Harry Potter and Deathly Hallows

23. ledna 2007 v 20:57 | Lizzie |  Harry Potter 7
Harry Potter and Deathly Hallows, je název sedmého a posledního dílu. Znamená to Harry Potter a Smrtící kletba, ale je to jen můj tip, napište do komentů, co myslíte že je Hallows.
Thx a lot!
Fakta
  • Harry se pokusí nalézt viteály a zničit je
Viteály jsou:
  • Zmijozelův medailon
  • Mrzimorský pohár
  • Deník (zničen)
  • Prsten (zničen)
  • něco Nebelvírovo
  • něco paní z Havraspáru
  • o zbylých a neznámých horcruxech se dozvíme víc
  • Pravděpodobně se zjistíme, že R.A.B. je Regulus A. Black (bratr Siria) a jestli zničil horcrux v medailonu
  • Je možné, že pokud Harry potká někoho z FŘ nebo Ministerstva kouzel, tak po něm budou chtít, aby jim řekl co se dělo, když byli s Brumbálem mimo školu
  • Harry se stane během července dospělým, takže bude moci používat magii i mimo školu
  • Červíček možná splatí svůj dluh Harrymu
  • Víme, že v sedmé knize nebudou žádné nové ústřední postavy
  • Víme, že Harry bude mít nového domácího mazlíčka. Mohl by to být Fawkes? A nemá náhodou Harry nového mazlíčka už teď -- Klofan?
  • Brumbál a Sirius jsou mrtví, ale Harry najde nějaký způsob, jak s nimi komunikovat
  • Harrymu se přihodí něco důležitého v Godrikově dole. Dojde k odhalení něčeho
  • Vysvětlí se jak je možné, že Brumbál padl tak snadno
  • Harry půjde na Billovu svatbu
  • Harry se vrátí do Bradavic, aby mohl mluvit s Brumbálovým portrétem
  • Poprosí Křiklana, aby mu uvařil ještě trochu Felix Felicis
  • Dostane zpátky svou knihu lektvarů
Dozvíme se něco o
  • Lily, jejích zelených očích a její hůlce
  • Které předměty Nebelvíra a Roweny z Havraspáru jsou horcruxy
  • Osudy Snapa a Malfoye
  • Jestli bude Harry žít nebo zemře
  • Co se stane po skončení v Bradavicích
  • Neznámých horcruxech
  • Zda je Harry připraven použít smrtící kletbu
  • Proč je Siriovo zrcátko důležité
  • Aberforthovi Brumbálovi
  • 12ti způsobech použití dračí krve a také se znovu objeví zrcadlo z Erisedu
  • Zjistíme, co je tak zvláštního na Petunii (snad nás JKR nezabije, než nám řekne, co Petunie chystá)
Teorie (nic není potvrzeno!!)
  • Harry a jeho přátelé Ron a Hermiona se vrátí na své zkoušky O.V.C.E. do Bradavic
  • Voldemort se pokusí zjistit plné znění Věštby
  • Harry to možná neví, ale Voldemort už o Věštbě ví (má to co dělat s tím, že se Harrymu dostal do hlavy)
  • Voldemort zemře
  • Princ dvojí krve se objeví po Červíčkově boku
  • Hagrid a Dráp budou v knize 7 nějak užiteční (Dráp už se teď chová skoro jako člověk)
  • Bradavice zůstanou otevřené, ale už nebude famfrpál (Harry určitě hrát nebude)
  • Harry se v určitém bodě vrátí zpět do Bradavic
  • Sám Voldemort osvobodí zajaté Smrtijedy a zabije při tom spoustu Bystrozorů
  • Ve Snapově roli se dočkáme obratu
  • Harry a Ron složí zkoušku z přemisťování
  • Zjistíme více o Lily a možná i to, proč jí dal Voldemort možnost žít
  • Dozvíme se víc o vedlejších postavách, které budou mít v knize 7 větší roli
  • Narcissa zabije Bellatrix
  • Lupin a Tonks se dají pořádně dohromady
  • Jeden z Weasleyových zemře v boji se Smrtijedy
  • Harry poprvé navštíví svoje rodiče.
  • Harry zjistí, kdo jsou jeho opravdoví přátelé, když se rozhodnou se k němu přidat a podporovat ho
  • Bude použita Tajemná komnata
  • Ollivander byl unesen Voldemortem, který ho donutí, aby mu vytvořil novou hůlku
  • Červíček zachrání Harryho před vlkodlakem (díky své stříbrné ruce) a pak zemře
  • Harry se dostane za ony zamčené dveře na odboru záhad a použije tuto sílu proti Voldemortovi
  • Dozvíme se víc o závoji (odbor záhad)
  • Na konci, v bitvě, kterou všichni očekáváme, vyhraje Harry a jeho přátelé nebo "dobrá" strana


Ernest Hemingway - Stařec a moře

13. ledna 2007 v 22:30 | Liz |  Čtenářský deník
Ernest Hemingway - Stařec a moře
V rybářské osadě nedaleko Havany žije starý rybář Santiago. Celé léto denně vyjížděl s loďkou na moře, ale rybářské štěstí mu nepřálo. Bydlí v nuzné chatrči a trpí hladem. Pečuje o něj chlapec Manoline, kterého naučil lovit ryby, ale jemuž otec zakázal dále se starcem lovit, protože již osmdesát dní nic nechytil. Chlapec starce lituje, nosí mu jídlo a utěšuje ho, že spolu opět vyjedou na moře. Osmdesátý pátý den vyjíždí stařec opět sám na lov. Je září, kdy táhnou velké ryby a je naděje na dobrý úlovek. Na moři přichystá návnadu, uloví nejprve menšího tuňáka a potom pocítí, že na druhou šňůru zabrala velká ryba. Stařec přesvědčuje sám sebe, že bude mít dost sil, aby ji ulovil. Ryba je tak velká, že vleče jeho člun dva dny dál a dál od břehu. Stařec je trpělivý, představuje si, kolik masa má taková ryba, a nedbá, že mu šňůra, kterou stále dle potřeby přitahuje a povoluje, rozřezává ruce a bolestivě se zařezává do ramene zad. Cestou jí kousky syrových ryb a stále sbírá síly pro hlavní boj s rybou, který má teprve nastat. Vzpomíná na chlapce, jak by bylo všechno jednodušší, kdyby s ním byl. Nestěžuje si však a jeho víra, že rybu uloví je skálopevná. Hovoří sám se sebou a oslavuje i chycenou rybu, jako svého rovnocenného soupeře, bratra a přítele. Přesto ani na okamžik nepochybuje, že ji zabije. Konečně ryba ztrácí síly a vynořuje se na hladinu. Stařec je ohromen její velikostí. Připravuje se, že ji bude harpunovat. Když ryba krouží kolem loďky, podaří se mu ve správném okamžiku vrazit jí harpunu do srdce. Ryba v bolesti vyskočí vysoko nad hladinu, stařec se znovu obdivuje její velkoleposti a poznává, že je to marlin s dlouhým mečem na hlavě. Nedokáže rybu naložit sám do loďky, ostatně by se tam ani nevešla, a proto ji přivazuje k boku lodě a mobilizuje poslední síly k cestě zpět. Čeká ho daleká cesta, neboť ryba ho odtáhla daleko do moře. Po několika hodinách ho napadne první žralok. Urve svými zuby veliký kus ryby, stařec mu vrazí do hlavy harpunu, jejíž lanko se přetrhne a harpuna je ztracena v moři. Stařec očekává další žraločí útok, nemá už žádnou zbraň kromě nože, který přivazuje k veslu. Další žraloci ho připraví o další kilogramy masa jeho ryby. Když připlují žraloci potřetí, zlomí stařec nůž. Při dalším útoku bije žraloky veslem po hlavách, ale už je mu jasné, že jeho boj bude marný. Nastává noc a v temnotě je proti žralokům úplně bezmocný. Připlouvají ještě několikrát a když k ránu dosáhne břehu, zbývá z jeho ryby jen holá kostra. Přemýšlí, proč se mu nepodařilo rybu uchránit - byl příliš daleko od břehu. Je zničen, ale není poražen, dokázal o svou rybu bojovat v nerovném boji se žraloky do posledního okamžiku. Cítí smrtelnou únavu, ve své chatrči usne tvrdým spánkem. Na pobřeží ho již hledají, protože se dlouho nevracel. Chlapec pláče nad jeho neštěstím, stařec mu věnuje to jediné, co z ryby zbylo, její meč. Rybáři se obdivují velikosti ryby, změřili, že její kostra je dlouhá pět a půl metru. Chlapec starci přináší kávu a společně dělají plány na další lov.
Otázky k dílu: Jak skončil starcův zápas s rybou?
Jak bys vysvětlil/a autorovu myšlenku, že stařec byl zničen, ale nebyl poražen?
Co starci dodávalo sílu chystat se k dalšímu lovu?
Odpovědi:


Japonsko - základní info

12. ledna 2007 v 18:56 | Liz |  ^Japanese world^
Informace
Poloha: Asie
Počet obyvalel:asi 127 milionů obyvatel
(Japonsko je v počtu obyvatel désáte/1.Čína 2. Indie 3.Amerika..........10.Japonsko)
((ČR 10 milionu ,Praha 120 ticís obyvatel))
Hlavní město: Tokio
Počet obyvatel v Tokiu:přibližne 12 milionů
Rozloha:
Japonsko:377 tisic obyvatel
Ceská republika: 79 tisic km2
Uředni jazyk: japonstina
Nejvyšší hora :::
Mt.fuji(3.776m)
Měna: Jen(Yen)

Japonština

12. ledna 2007 v 18:54 | Liz |  ^Japanese world^
O japonském písmu
Studium japonštiny má svá specifika. Kromě toho, že se japonština od indoevropských jazyků výrazně odlišuje svou gramatickou strukturou, má i poměrně složitý systém písma - používá souběžně dvě japonské abecedy (hiraganu a katakanu) a nefonetické znakové písmo přejaté z Číny (kandži). Studium japonštiny začíná obvykle osvojení obou abeced, hiragany a katakany, které studentům umožní vyhnout se zápisu japonštiny latinkou. Znalost obou abeced je přitom podmínkou přijetí ke studiu v pomaturitním kurzu japonštiny i ke studiu japanologie na FF UK. Kurz k osvojení japonských abeced je ovšem určen nejen uchazečům o výše uvedené formy studia, ale i těm, kteří se nechtějí zabývat stavbou jazyka a zajímá je pouze systém zápisu slabičným písmem a možnost přepisu cizích slov do japonštiny.
Historie a použití japonského písma
V prvních staletích po Kristu neměla japonština vlastní písmo. Přibližně v 8. století se k jejímu zápisu začaly používat čínské znaky, které však vzhledem k odlišnosti obou jazyků byly poněkud nevhodné. V japonštině bylo třeba zaznamenávat například i koncovky přídavných jmen a sloves, a tak v 9. století vznikly zjednodušením některých čínských znaků ještě dvě slabičné abecedy.
Hiraganu vytvořily ženy žijící u císařského dvora v období rozkvětu japonské svébytné kultury a používaly ji k psaní básní, deníků, soukromé korespondence i původních literárních děl. Dnes se tato abeceda používá k psaní koncovek, partikulí a určitých okruhů slov.
Katakanu vytvořili mniši jako pomůcku při čtení súter a používala se také k vysvětlení oficiálních textů. V dnešní době se katakanou zapisují zejména slova přejatá z cizích jazyků, přepisují se jí cizí jména a někdy se jí užívá i ke zvýraznění textu, takže je vlastně obdobou naší kurzívy.
Kandži neboli čínské znaky se používají k zápisu velké části substantiv a kořenů adjektiv a sloves, k nimž se ještě hiraganou připisují koncovky. Japonské děti si během prvních devíti let školní docházky osvojí zhruba 2000 povinných znaků, které jim umožní přečíst si například běžný denní tisk, další znaky se potom učí s ohledem na obor, jemuž se věnují. Celkový počet znaků je přitom velmi vysoký, nejběžnější znakové slovníky určené cizincům jich uvádějí pět až sedm tisíc.
Postup psaní
Při psaní japonských znaků i jednotlivých slabik je třeba dodržovat správný postup tahů. Vhodný výukový program najdete tady.